David Cook - Filozoflar ve İnanç
YORUM ÇEVRESİ
Kanıt ve aklama, belirli koşul ve çevrelerde bir anlam ifade
ederler. Çalışma ve çalışmanın yansıtılmasının farklı bölgeleri için uygun olan
değişik kanıt ölçü birimleri bulunur. Aynı nesneyi, aynı zamanda farklı bakış
açılarından görebilir ve bu farklı bakış açılarına uygun ölçü birimleri
oluşturabiliriz. Ördek-tavşan resminde bunun harika bir örneğini buluyoruz. Bu
resme bakıldığında, bazı kişiler resmin bir ördek olduğunu oldukça açık olarak
görürler. Diğerleri resmin kesinlikle bir tavşan olduğunu söylerler. Eğer
ikinci görüşü onaylar ve resmin yorumunu kolaylaştırmak için çizimi yan
çevirirseniz, o zaman farkı görecek ve resmin bir tavşan olduğunu düşüneceksiniz'.
Gerçekten dikkatli kişiler, yalnızca anlamsız çizgiler gördüklerini söylerler.
Ördek-tavşan örneği çok yararlıdır, çünkü bize görüşlerdeki farklılıkların
abartılabileceğini hatırlatır. Yansız olan minimum bir unsur ve tanım kalır.
Ancak, eğer bu minimumun ötesine geçer ve bir yorum sunarsak, o zaman nesneleri
neden bu şekilde yorumladığımızı sormamız gerekir. Bunu yapmak, kullandığımız
model ve resimlerin ve verdiğimiz tanımların yeterliliğini sorgulamaktır. Bu
yeterlilik, gerçekliğin açığa vuruluşu, resmin ve tanımın doğruluğuyla ilişkide
olmalıdır.
Bir yazar, Yunanlı şair Homeros'la ilgili bir öykü anlatır: Homeros,
fırtınalı bir denize bakarak Poseidon'un öfkeli olduğunu söyler. Bizse bunun
aksine, fırtınalı denizi kötü havanın ve yüksek dalgaların belirtisi olarak
yorumlarız. Burada, aynı görüş hakkında birbirleriyle rekabet eden iki tanım
verilmiştir ve biz, bir alternatifin diğerinden daha iyi olduğuna inanırız.
İnandığımız, gerçekliğin daha doğru bir yansımasıdır. Nazik kişiler, Homeros'un
tanımını destekleyerek burada mecazi bir nokta bulunduğunu ve Homeros'un
"Poseidon kızgın!" dediğinde, mecazi bir tanım ifade ettiğini düşünürler.
Bu yorum, Homeros'u kesinlikle tatmin etmezdi. Çoğu zaman Hıristiyanlık
konusundaki benzeri küçültmeler Hıristiyanlar'ı tatmin etmekten uzaktır ve bu
ifadeler iyi niyetle söylenmesine rağmen, bir anlamda kaş yapayım derken göz
çıkarırlar. Eğer Hıristiyanlar bu tür küçültmeleri reddedeceklerse, inancın
çatısının tutarlı ve tercih edilecek bir alternatif olduğunu gösterebilmelidirler.
Bunu yapmak kolay değildir, çünkü herhangi bir şey için kesin
kanıt bilgisi çok kuşkuludur. Bunun da ötesinde, bu tür alternatif çatılar
insanların sahip olduğu çok temel ön varsayımların ifadesidirler. Bazı kişiler
temel varsayımların keyfi olduğunu ileri sürmüşlerdir; ancak onları
destekleyecek hiçbir şey sunamayız. Diğer kişilerse, temel varsayımların çok gerekli
olduğunu ve bilgi, bilim ve imanı mümkün kıldıklarını kabul ederler. Bu
varsayımların arkasında duramayız ama, bu her görüş açısının eşit derecede
geçerli olduğu anlamına gelmez. Aksine, hu noktada daha özenli bir fikir sunusu
ve bu fikirlerin tartılması ve ayrılması yerinde olur. Böyle bir işlemin amacı,
makul kişilerin görüşlerini, inançlarını ve ön varsayımlarını gözle görülen
deliller temelinde değiştirdikleridir.
Temel ön varsayımlarımızın ve onların diğer alternatifler içinde
tercih edilirlikleri konusunda bazı tanımlar vermek, imanın yüreğini ve
içeriğini, imanı destekleyen delili ve imandan kaynaklanan sonuçları, imanın
içsel ve dışsal "uygunluğuyla" tanımlamak şeklinde olacaktır. Böyle
bir tanım, Hıristiyan'a yapılacak bir açıklamayla başlar.
David Cook - Filozoflar ve İnanç
Bir sonraki bölüm hazırlandığında linki burada olacaktır
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.